Esita oma küsimus

Teie küsimusele vastatakse esimesel võimalusel!

"Minu jaoks on õendus järjepidev protsess, mille olulisemateks elementideks on empaatia, hoolivus ja oma tegevuse väärtustamine"

Külli Davel

"Minule on õenduses olulised professionaalsus ning pidev enesetäiendus, kuid sama palju ka soe ning inimlik suhtumine"

Teele Vaga

"Mulle tähendab õendus armastust elu, ümbritsevate inimeste ja oma töö vastu"

Gerli Liivet

Kümme nõuannet insuldi vältimiseks

Terviseõde Linda Jürisson

Sport

Järgnevaid nõuandeid on võimeline järgima igaüks, et vähendada riski saada insulti.

1. Kontrollige arteriaalset vererõhku. Kõrge arteriaalne vererõhk on insuldi tekkimise riskitegur.

2. Vältige stressi ja depressiooni. Inimese emotsionaalne seisund peegeldab tema tervises. Vähendades vaimset pinget, tagades hea südame-veresoonkonna seisundi ning ennetate insuldi tekkimist.

3. Vähendada tuleks trombide tekkimise ohtu, võtta ravimpreparaate arsti ettekirjutuse järgi.

Trombiohu riskitegurid:
• Rasvumine
• Suitsetamine
• Kõrge arteriaalne rõhk
• Kõrge kolesteroolitase

4. Pidage meeles, et insuldiriski suurendavad suhkruhaigus. Ohumärgiks on ka suhkruhaiguse esinemine teie vanematel. Veresoonte patoloogia, südame- ja veresoonkonnast tingitud probleemid. Neid probleeme tuleb hoida kontrolli all ja vajadusel tuleb teha ravikuure.

5. Jälgige regulaarselt oma raviskeeme

6. Ärge jätke varajasi ohusignaale tähelepanuta, mis võivad tekitada raske insuldi.

Miniinsuldi sümptomid:
• Näo-, käe- või jalalihaste tundlikkuse häire või nõrkus ühel kehapoolel
• Kõnes takerdumine, raskused rääkimisel
• Raskused rääkimisel, kõnes takistused
• Koordinatsioonihäired

Kui märkate kas või ühte nendest sümptomitest, kutsuge koheselt kiirabi.
7. Pidage kinni toitumisnõustamistest, kui on tekkinud probleeme halva kolesterooli taseme tõusuga. Jälgige halva kolesterooli taset. Insuldi üks peamisi riskitegureis on kolesterooli kõrge tase. Kolesterool on vajalik aine ja seda toodab ka meie organism. Liigne koleasterool kuhjub veresoontes ja tekivad nn. “lubinaastud“ ning halveneb verevool

8. Toidumenüü, mille peale teie süda rõõmustab, peaks sisaldama teravilju, juur- ja puuvilju, kodulinnuliha, kala, väherasvast liha, piimatooteid. Mõõda oma kehamassiindeksit: kehakaal (kg) / pikkus(m)2, kehamassiindeksi (KMI) norm on 20-25 või mõõda oma vööümbermõõtu. Ümbermõõt ,meestel peaks see olema kuni 102 cm ning naistel kuni 88 cm.

9. Igapäevane liikumine on südame-veresoonkonna tervene hoidmiseks väga vajalik, seega on oluline igapäevane liikumine, värskes õhus. Alustades lühemast ajast ja jätkates kuni pooletunnise intensiivse liikumiseni. Sagedus võiks olla vähemalt viis korda nädalas.

10. Loobuge suitsetamisest, suitsetamine suurendab insuldi tekkimise riski 30% võrra. Kui suudate sigarettidest loobuda, pikendab see kindlasti teie eluiga.
Insuldikahtluse korral helistage 112!

Linda JürissonLinda Jürisson

Allikad:
Kaasik A-E. Arteriaalne hüpertensioon kui peaaju insuldi riskitegur. Vererõhk 2002;1:2–7.
Kõrv J, Gross-Paju K, Haldre S jt. Insuldi käsitlus Eestis: hetkeseis ja suundumused. Eesti Arst 2011; 90(9):420–421
http://www.insult.ee/patsiendile-ja-perele/mis-on-insult-ja-kuidas-insulti-ara-tunda/